Toen ik in 2019 startte met mijn onderneming, leerde ik al vrij snel van succesvolle ondernemers dat je je doelgroep, oftewel je ideale klant, helder moet hebben. Nou, dat heb ik geweten. Avonden, nee misschien wel weken (in totaal) heb ik op deze persoon zitten zwoegen. Mijn ideale klant was een vrouw, dat wist ik zeker, maar wat ze precies deed, of hoe ze leefde? Ik had geen idee.

Je ideale klant bedenk je niet, die komt naar jou toe

Een ondernemer, een moeder, een ondernemende moeder, een vrouw met een rugzakje, een introverte vrouw, een ondernemende vrouw, een hsp’er. Zucht, ik kwam er niet uit.

Inmiddels ben ik anderhalf jaar verder als ondernemer en heb ik geleerd dat het (voor mij) helemaal niet zo werkt. Je ‘bedenkt’ je ideale klant niet even op papier, je gaat eerst ervaring opdoen. ‘Progress beats perfection’, leerde ik vorig jaar van mijn businesscoach. En ik ben het zo ontzettend met haar eens.

Opeens kwam ik mijn ideale klant tegen

Want terwijl ik bezig ben met mijn passies, en op social media laat zien wat ik doe, hoe ik het doe en wie ikzelf ben, krijg ik steeds meer duidelijkheid over voor wie ik dit alles nu eigenlijk doe. Kortom, door klanten te helpen, door ‘te doen’, ontdek je je ideale klant. Ik ben haar nu al een aantal keer tegengekomen, en elke keer ga ik er weer van ‘aan’. Wie is ze dan? Ze is tussen de 25-35 en zoekende naar wat ze wil. Ze is wat onzeker soms, hooggevoelig, introvert tot ambivert, maar over 1 ding in ieder geval heel duidelijk: ze wil meer kleur in haar leven, ze staat open voor een nieuwe ik. Ze is haar oude kledingkast zat, deze past niet meer bij de levensfase waar ze momenteel inzit. Haar garderobe mag daarom vanaf nu meegroeien met haar ‘nieuwe’ ik.

Die vrouw, daar word ik oh zo blij van. En het gekke is, eigenlijk omschrijf ik mezelf, maar dan een jongere versie van mezelf. Het kan best zo zijn dat ik over een tijdje weer een nieuw soort vrouw ontdek, of dat ik deze eerder beschreven vrouw nog meer weet te specificeren, maar zo zie je maar weer. Je bedenkt je ideale klant niet zelf, deze komt naar jou toe.

Je ideale klant bedenk je niet, die komt naar jou toe